Izolacje dla przemysłu i budownictwa - Polinova Izolacje Sp. z o.o.

Transport i przechowywanie papy – jak to robić, aby było dobrze?

Polinova IzolacjeMateriały izolacyjne NoweTransport i przechowywanie papy – jak to robić, aby było dobrze?

Transport i przechowywanie papy – jak to robić, aby było dobrze?

Papa to bardzo specyficzny i wymagający produkt. Jak go przewozić, aby nie uległ uszkodzeniu? W orientacji pionowej czy poziomej? Czym ją zabezpieczyć, aby wyeliminować ryzyko uszkodzenia do minimum? O wszystkim tym przeczytasz w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury.

Papy termozgrzewalne to produkty w rolkach. Standardowo mają długości od 5 do 15 metrów bieżących. Średnia waga rolki papy to około 35kg, palety 700-900kg. Producenci pap stawiają rolki pionowo na paletach. Palety zabezpieczone są zwykle folią termokurczliwą tak by rolki stały na nich nieruchomo. Należy jednak pamiętać, że na palecie stoi dwadzieścia kilka rolek, których podstawa ma średnicę 25-35 cm. Folia termokurczliwa to prosty i szybki sposób zabezpieczania towaru, jednak ma swoje wady.

Przy załadunku wózki widłowe przebijają dolną część folii widłami, mróz powoduje że folia jest sztywna, łatwo ją przebić, natomiast gorące upały powodują, że – w zależności od sposobu pakowania i grubości folii – ta ulega rozszerzeniu pod wpływem ciepła, co powoduje pływanie i kołysanie się rolek na palecie. Dlatego też, podczas transportu papy na paletach obowiązkiem kierowcy jest odpowiednie zabezpieczenie palet pasami bądź mechanicznymi przekładkami, ograniczającymi ruchy palet podczas jazdy. Sposób jazdy jest też bardzo istotnym warunkiem pomyślnego transportu. Niektórzy kierowcy, mimo wieloletniego doświadczenia w prowadzeniu TIRów nie zawsze radzą sobie z powożeniem papy. Bywa, że niektórzy są w stanie położyć kilkanaście palet ostrym hamowaniem lub szybkimi manewrami. Pamiętajmy, z papą na palecie należy obchodzić się w miarę płynnie i delikatnie.

Czy papę można przewozić na leżąco? Producenci nie zalecają tego sposobu transportu, natomiast doświadczenie pokazuje, że jest to dopuszczalne. Bywa, że nie każdy samochód jest przystosowany do przewożenia całych palet, bywa że ciężar papy trzeba równomiernie rozłożyć na skrzyni ładunkowej, aby samochód lepiej się prowadził. Bywa także, że ktoś po prostu nie potrzebuje tak dużej ilości materiału. Na niedalekich dystansach jest to jak najbardziej dopuszczalne. Ważne, aby nie zrobić wysokiego stosu (wtedy rolki będące na dole ulegną mocnym odkształceniom).

Ważne, aby po dostarczeniu papy na miejsce postawić rolki pionowo. Stosując się do powyższych zaleceń minimalizujemy ryzyko uszkodzenia pap poprzez niewłaściwy transport i przechowywanie. Doświadczenie pokazuje, że ryzyko uszkodzenia papy z powodu jej leżenia jest mocno powiązane z jakością. Lepszej jakości papy są dużo bardziej wytrzymałe, odporne na „leżakowanie”? bo są grubsze, mają lepszy asfalt (modyfikowany), zachowują plastyczność w upale i w niskich temperaturach. Tanie papy, zwykle cienkie i na słabych osnowach mogą pęknąć podczas rozwijania odkształconej rolki.

Bywa, że na budowach papy są rozładowywane na miękkim gruncie, na spadkach. Nawet najlepsza papa zostanie uszkodzona gdy będzie leżała. Ważne, aby papę zawsze przechowywać pionowo, na stabilnym podłożu. To jest warunek nie uszkodzenia rolek. Dobrze, gdy papa stoi pod zadaszeniem, nie narażona na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Nie jest to konieczne, ale zdecydowanie zalecamy taki sposób przechowywania. W naszym magazynie wszystkie palety z papami są pod dachem. Palety nie są rozgrzane, papa nie jest zbyt miękka, palety są czyste i suche. O tym, w jakiej temperaturze można zgrzewać papę przeczytasz już niebawem w kolejnym artykule.